Suveviljad talveterviseks

Foto: Shutterstock

 

Marju ja puuvilju kingib suvi tasuta, kui on oma aed või lahke naaber või tuttav. Kõige tervislikumad on viljad värskelt, ent neid saab talveks tallele panna nii, et toitaineid säiliks võimalikult rohkesti.

 

 

Küpseid vilju saame meie kliimas värskelt süüa üürikest aega. Kui põõsad-puud pakuvad rikkalikku saaki, tuleb mõelda ja tegutseda kiiresti ning püüda seda kõike hoiustada ka talveks. Poes ei ole kaugetest maadest toodud ja kaua seisnud viljad enam nii hea toiteväärtusega, mistõttu isekasvatatud ja kohalik kraam on ikka tervislikum, kui seda oskuslikult säilitada.

Marjade-puuviljade vitamiinid ja mineraalained säilivad kõige paremini sügavkülmutades või kuivatades; mõned marjad püsivad värskena ka külmas vees.

 

Sügavkülmutis toitained säilivad

Sügavkülmutamisel säilivad kõik marjade ja puuviljade toitained. Marjad korja kuiva ilmaga, pane kohe plastkarpi ja sellega külmkappi. Kui lasta marjadel närtsida, hakkab nende toiteväärtus ja ensüümide hulk kohe kahanema. Seetõttu ei ole turumarjad enam nii heade tervistavate omadustega kui otse oma peenralt või põõsalt või metsast korjatud.

Sügavkülmutamiseks sobivad peaaegu kõik marjad ja puuviljad: maasikad, vaarikad, tikrid, mustad ja punased sõstrad, kirsid, murelid, ploomid, õunad, pirnid, aroonia- ja astelpajumarjad, mustikad, murakad, pohlad, jõhvikad, põldmarjad, pihlakad…

Ploomi-, kirsi- ja murelikivid soovitatakse eemaldada, sest need annavad viljalihale kibeda maitse, lisaks võivad kirsikivid pikaajalisel säilitamisel eraldada mürgist sinihapet. Õunad ja pirnid on parem tükeldada koos koorega – nii on tervislikum, pealegi laguneksid need muidu ülessulamisel liialt ära.

Loe edasi ajakirjast…