5 x südamest

Foto: Matton

 

Olete saatnud meile taas küsimusi südame ja vererõhu kohta. Et arst peab iga haiget silmast silma nägema ja täpselt uurima, on siin kirjas üldised põhimõtted ja soovitused.

 

  1. Südamepuudulikkus

 

Olen 60+. Mul diagnoositi 5–6 aastat tagasi südamepuudulikkus. Võtan ka tabletti. Aga õhtuks jõudu ei ole. Nagu rohkem liigun, väsin ära. Kas see võib olla südamepuudulikkusest? Muidu olen aktiivne inimene, tegutsen ega istu toas.

Mida siis on juurde vaja: kas tabletti või veel rohkem liikumist? (Vererõhk on normis.)

 

Tõenäoliselt Teil on kõik uurimised südamepuudulikkuse diagnoosimisel tehtud ja nendest olenevalt ravimid määratud.

Kroonilise südamepuudulikkuse ravi on keeruline, kuna alati on tegemist teisest haigusest tekitatud tüsistusega ja seetõttu on esikohal põhihaiguse ravi. Nii või teisiti – ravimeid pole vähe, neid vahetatakse vastavalt seisundile ja selle muutustele, lisaks tablettidele on väga tähtsad eluviisimuutused. Nii peaksid muutuma toitumisharjumused, ja mis on eriti tähtis, ka füüsiline tegevus.

Kroonilise südamepuudulikkuse haige peab olema aktiivne. Mõõdukas ja korrapärane kehaline treening suurendab kogu organismi ja ühtlasi südame füüsilist võimekust, parandab enesetunnet ning vähendab südamepuudulikkuse sümptomeid. Õppige kontrollima pulssi, vererõhku ja hingamissagedust, seda eriti koormuse ajal ja järel. Treenimise suhtes pidage pidevalt nõu arstiga ja järgige tema nõuandeid.

Kasulik on aeroobne treening: jalgrattasõit, kiirkõnd, tantsimine, suusatamine ja ujumine.

Kindlasti tuleb alustada kergemast treeningust ja eriti oluline on, et südamepuudulikkuse haigel jõuharjutusi südamelihase treenimiseks ei soovitata.

Kõige lihtsam on soovitada ja teha: käige 5–7 päeval nädalas jalutamas, vähemalt 30 minutit korraga. Väsimus peale seda on loomulik. Pärast koormust on vajalik taastumine, puhkus.

Oluline on öine uni ja selle ajal väljapuhkamine (öelda ja kirjutada on lihtne, kuid sageli on haigetel inimestel tõsiseid uneprobleeme). Kui võimalik, proovige ka päeval tunni-paari pikkune uinak teha, sest viimase aja uuringute järgi olevat see puhkus eriti kasulik. Meenub, et ammusel ajal oli lõunauinak maainimestel harjumuspärane, eriti siis, kui tehti rasket tööd.

Südamepuudulikkusega haigetele on juhiste järgi füüsilise võimekuse kontrolliks 6 minuti käimise test. See on lihtsalt tehtav ja piisavalt selge näitaja: inimene kõnnib 6 minutit ja mõõdetakse ära, mitu meetrit ta läbis. Kui ravi on korralik, siis teatud aja järel testi korrates käidud maa pikeneb. Proovige järele!

Loe edasi ajakirjast