Jagame toitu kõhubakteritele

Foto: Shutterstock

 

Tavaline tervislik ja mitmekülgne toit sisaldab alati häid mikroobe. Siiski tasub eelistada toite, millest organism saab kõige vajalikumaid kiudaineid ja mis soodustavad heade bakterite paljunemist.

 

 

Igal pool meie kehas, nii nahal kui ka kõigis õõnesorganites, elab miljoneid väga vajalikke mikroobe. Nendest sõltub meie tervis, meeleolu, elurõõm ja jõudlus, aga ka ülekaalu tekkimine, stress, vastupanuvõime vähenemine ja paranemine.

 

Kehas on tuhandeid mikroobiliike

Mikroobide pere määrab ära, milline on meie nahk, kuidas söödud toit jõuab igasse keharakku, kui palju toidust läheb energiaks, kui palju aga teiste ülesannete täitmiseks.

Mikroobikooslust nimetatakse mikrobioomiks. Selle saame emalt pärast sündi, ja elu jooksul lisandub uusi baktereid, samal ajal kui olemasolevatest mingi osa hävib nii meie vanuse, eluviisi kui ka haiguste, ravimite ja toiduvalikute tõttu.

Meie kaaslasteks on ligi 2000 mikroobiliiki, kes osalevad ainevahetuses, aitavad kaasa söödud toidu täielikule lõhustamisele ja omastamisele, kaasa arvatud soolestiku lõpposas, osalevad nakkuskaitses, suudavad reguleerida inimese geenide avaldumist, ennetada autoimmuunhaigusi nagu allergiad ja reumatoidartriit, vältida südame-veresoonkonnahaigusi ja muud.

 

Baktereid saab toidust ja kapslist

Häid mikroobe ehk probiootilisi baktereid (probiootikume) saame tavaliselt koos mõne (eriti just kääritatud) toiduga, kuid nende kogumeid on ka laboratoorselt eraldatud ja paigutatud kapslitesse, mida müüakse apteegis. Mõned teadlased on aga leidnud, et osa inimestest on probiootikumidele vastuvõtmatud: neil ei jää kapslitest saadud bakterid soolestikku püsima ning tulevad koos roojaga välja.

Kuid on ka teine moodus heade bakterite saamiseks. Selleks tuleks valida toit, milles on mikroobidele hästi sobivaid, erilist tüüpi seedumatuid taimseid kiudaineid ehk prebiootikume. Need imenduvad aeglaselt – lõplikult alles jämesooles –, kuid toidavad kogu aeg soolte limakihis elunevaid häid baktereid ning soodustavad nende paljunemist ja kasvamist. Nii tekivad suured kolooniad, mis ei lase haigust tekitavatel bakteritel mõjule pääseda.

 

Õige toiduvalik aitab kehal toimida

Prebiootikume saame tavalise tervisliku menüü puhul alati – sellest räägime kui heast mitmekülgsest toiduvalikust. Rõhutada tuleb aga toiduainete eelisvalikuid, millest organism saab kõige vajalikumad kiudained ja mis soodustavad eri bakterite paljunemist.

Sellisteks toitudeks on korvõieliste taimede viljad, kaunviljad, täisteraviljad, kõik puu- ja köögiviljad ning ka resistentset tärklist sisaldavad taimsed toidud. Nendes olevad kiudained loovad üldjuhul mikrobioomile soodsad elutingimused ja parandavad seedimist, tagavad kõigi toitainete imendumise, millega tugevdavad luustikku, kindlustavad hea haigusvastase kaitse, väldivad allergiate teket, aitavad kohaneda stressi tekitavates olukordades ning hoida head meeleolu ja nii edasi. Lihtsalt öeldes saadavad meid edukalt kogu elu.

Loe edasi ajakirjast…