Sügisesse seemnetest energiat

Foto: Shutterstock

 

Seemned kuuluvad toidu rikastajate ja mitmekesistajate hulka. Kuna nad annavad palju energiat, tasub neid süüa korraga vähe.

 

 

Seemnete valik on väga suur ja kõik need sisaldavad rohkesti küllastumata rasvhappeid, kiudaineid ja aminohappeid (valke). Ent kuna seemned on väga energiarikkad, ei tasu neid süüa palju: piisab ühest supilusikatäiest ehk kümnest grammist üks-kaks korda päevas. Põhitoitainete vajaduse rahuldamiseks ei ole seemned eriti tarvilikud, kui süüa piisavalt punast kala ja täisterajahust ning köögiviljadest kiudainerikkaid toite. Paraku kipub nendest toidulaual puudus olema.

Lisaks tasub teada, et mõnedel seemnetel on ka ravimõju. Sellepärast on neid kasulik lisada salatitele ja putrudele ning kasutada küpsetamisel nii sissepanemiseks kui ka pealeraputamiseks.

Meil kasutatakse enim lina-, kõrvitsa-, kanepi-, päevalille-, mooni- ja seesamiseemneid, kuid müügil on veel muidki.

Kasulikud ja tervistavad

Enamik seemneid on suure tervistava väärtusega, kuna

on asendamatute rasvhapete allikad;

annavad rohkesti olulisi oomega-6- ja oomega-3-rasvhappeid vahekorras 3 : 1, mis on parim suhe südame-veresoonkonnahaiguste ennetamiseks;

sisaldavad gammalinoleenhapet (GLA), mis vähendab põletikku;

sisaldavad monoküllastumata rasvhappeid, mis aitavad kahandada halba kolesterooli ja suurendada hea kolesterooli hulka;

aitavad reguleerida vere hüübimist, vererõhku ja immuuntalitlust;

sisaldavad rohkesti kiudaineid, mis pärsivad veres lipiidide hulga kasvu pärast sööki, samuti võivad vähendada söögiisu;

seemnekest sisaldab lignaane, mis muudavad soolestikus elunevad bakterid omastatavaks ja on toiduks headele mikroobidele;

sisaldavad rohkesti E-vitamiini, mis on antioksüdantsete omadustega, haiguste vastu kaitsev ja immuunsüsteemi tugevdav rasvlahustuv vitamiin;

on B-vitamiinide allikad, sisaldades tiamiini, riboflaviini, niatsiini, pantoteenhapet, B6-vitamiini ja folaate, ning on vajalikud närvisüsteemi, süsivesikute ainevahetuse, rakuenergia tootmise, söögiisu, südame, maohappe tekkimise, seedimise ja haavade paranemise jaoks;

annavad seleeni, tsinki, rauda, vaske, kaltsiumi ja magneesiumi.

 

Loe edasi ajakirjast…