Suhkrupaast teeb elu magusaks

Foto: 123rf

Kas soovid vähendada suhkru söömist? Proovi suhkrupaastu. Pärast seda maitseb õun taas magusana.

 

 

Maailma terviseorganisatsioon (WHO) soovitab täiskasvanu päevaseks suhkrukoguseks kuut suhkrutükki (1 tükk = 1 teelusikas). Meie põhjanaabrid soomlased on lasknud lati allapoole ja leiavad, et 20 tükki suhkrut päevas on tervise seisukohalt veel aktsepteeritav. Kuid statistika näitab karmi tõde: eelmisel aastal ilmunud Eurostati uurimuse põhjal sööb keskmine eurooplane 35 tükki ehk 90 grammi suhkrut päevas. Milline magus elu!

Kui siiani soovitati, et täiskasvanud normaalkaalus inimese päevane suhkrukogus võiks olla 10% toiduga saadavast päevasest toiduenergiast, siis uute juhtnööride järgi peaks püüdlema selle poole, et suurim kasutatav suhkrukogus oleks kuni 5% toiduga saadavast päevasest toiduenergiast.

 

Kas suhkur on kahjulik?

Mõistlikult kasutades on suhkur ohutu. Kuid teine asi on see, kuidas mõjutavad need 35 suhkrutükki meie toitumist. Neist saadud 370 tühja kilokalorit võtavad ruumi ära köögiviljadelt, marjadelt ja puuviljadelt, kus on palju kasulikke vitamiine ja mineraalaineid.

Uuringud on tõestanud, et suhkur ei põhjusta otseselt sõltuvust, kuid sellest võib kujuneda harjumus. Mida rohkem sööb inimene magusat, seda rohkem ta seda tahab. Pidev magusa tarbimine tekitab spiraali, kus suhkruvajadus järjest kasvab. Suhkrupaast on selle peatamiseks mõjus vahend.

 

Milleks meile suhkrupaast?

Suhkrupaast on nagu jaanuarikuu ilma alkoholita. See paneb mõtlema, kui palju sa iga päev magusat sööd, ja aitab püsivalt parandada oma toitumisharjumusi.

Suu harjub pikkamööda vähema magusaga ja tunneb lõpuks marjade, piima- ja viljatoodete loomulikku magusust. Pärast paastu on kõik endised lemmikud liiga magusad ning magusa söömine väheneb pikaks ajaks. Kuna insuliinitootmine ja veresuhkrutase tasakaalustuvad, on pärast suhkrupaastu palju rohkem energiat ja jäävad ära ka pealelõunased väsimushood.

Kuigi öeldakse, et keelamine tekitab suurema kiusatuse, siis paljudele mõjub suhkrupaast just vastupidi. Kui õppida oma magusaisu teadlikult jälgima, selmet summutada seda kohe šokolaadiga, on kiusatust kergem ületada ning saab hõlpsamalt suunata ennast nautima marjade ja puuviljade loomulikku magusust.

 Loe edasi ajakirjast…