Mida süüa, et süda rõõmsalt tuksuks? 10 nõuannet sinu südame heaks

Kodutohter
13.04.2018
Heida pilk oma külmkappi ja mõtle, kas toidud, mida seal näed, vähendavad või suurendavad südamehaiguste riski. | Shutterstock

Mitmekesine ja tervislik toit aitab südamel oma tööd kaua ja korralikult teha.

1. Heida pilk oma külmkappi ja mõtle, kas toidud, mida seal näed, vähendavad või suurendavad südamehaiguste riski. Kui muudad menüü tervislikumaks, langevad nii vere kolesteroolisisaldus kui vererõhk, samas väheneb ka oht haigestuda 2. tüübi diabeeti.

2. Kui vaja, tee oma menüü täiesti ümber. Tervislik toit sisaldab iga päev parajal määral aedvilju, leivale võid jätta või määrimata või siis vaheta see light-märgistusega margariini vastu. Salatid valmista taimeõliga, millest parim on rapsiõli, mis tervislikkuse poolest annab silmad ette isegi oliiviõlile. Soolasearmastajad peaksid hakkama soola hulka toidus tasapisi vähendama. Eriti kõrgete näitajate korral peaks soola asendama teiste maitseainetega, sest sool tõstab vererõhku.

3. Toiduportsjoni suurus pane paika nn taldrikumõõduga ning selleks ei tohiks kindlasti olla suur praetaldrik. Pool taldrikust peaks täitma salat või aedviljad, ¼ võib olla kartulit ja ¼ jäta kana, kala või lahja liha jaoks. Selle kõrvale võid süüa kergelt margariiniga määritud võileiva ja juua lahjat keefiri või petti, lahjat piima. Kui 2 taldrikumõõdus söögikorda kõhtu ei täida ja tunned vahepeal näljatunnet, söö vaheeineks juur- või puuvilju.

4. Kaks korda nädalas söö kala. Kala rasvhapped on südame tervisele head. Kalarasv muudab vere vedelamaks, vähendab vere triglütseriidisisaldust (glütserooli ja kolme rasvhappe esterühendus, millest koosnevad neutraalsed rasvad) ja trombiohtu, kalduvust saada südame rütmihäireid. Kellele kala sugugi ei maitse või kes on kalale allergiline, võib kalaportsjoni asendada rüpsiõli põhjal tehtud margariiniga määritud võileivaga. Organism suudab häid rasvhappeid ise toota taimede alfa-linoleenhapetest, mida rüpsiõli ohtralt sisaldab.

5. Lihatoodetest vali toiduks need, milles ei ole silmaga nähtavat rasva. Väldi marineeritud liha, kuna need sisaldavad tavaliselt ohtralt soola. Kui mõnel kenal kevadpäeval tekib tahtmine õues grillida, tasub restile panna kala ja/või aedvilju.

6.  Söö täisteraleiba ja keeda hommikuti täisteraputrusid, sest need sisaldavad palju kiudaineid. Peale südame mõjuvad kiudained hästi seedimisele ja hoiavad kõhu tükk aega täis.

7.  Alusta kaalulangetamist väikeste elumuutustega. Kui vahetad rasvased tooted kergemate vastu, kulutad ka vähem raha. Toiduportsjoneid saab kergemaks muuta ka nii, et ¾ taldrikust täidad salatiga ja ¼ jääb lihale või kalale.

8.  Söö korrapäraselt. Hommikusöök peaks olema selline, et jaksad lõunani vastu pidada. Pärast lõunat võid vaheeineks süüa mõne puuvilja ja õhtul lihtsalt kerge eine. Kõige paremini täitub kõht, kui sööd aeglaselt ja närid toidu korralikult läbi.

9.  Kaalu ennast korrapäraselt, vähemalt kord nädalas.

10. Kustuta janu veega. Kaaluhoidmise seisukohalt võib juua ka kohvi või teed, kuid ilma suhkruta. Mahla ei tasu päevas juua üle 2 dl, kuna see sisaldab palju energiat.

Sarnased artiklid