Mis on kiudained?
Kodutohter
08.04.2021
Shutterstock

Päevas peab täiskasvanud inimene saama 25–35 g kiudaineid sõltuvalt päevasest energiavajadusest.

Kiudained tasakaalustavad soolestiku tööd ja aitavad nii kõhukinnisuse kui ka kõhulahtisuse vastu. Sellepärast peab toidusedelis olema palju puu- ja aedvilja ning täisteratooteid, mis on toiduks soolestiku headele bakteritele. Kiudaineid leidub ainult taimedes, näiteks tselluloosi ja pektiini leidub peamiselt täisteratoodetes, puu- ja köögiviljades ning kaunviljades. Jämesooles elavad mikroorganismid on võimelised kiudaineid osaliselt lõhustama, nad on toiduks seedetrakti mikroobidele, kellel omakorda on oluline roll inimese kaitsevõime tagamisel.

Kiudaineid võib liigitada vees lahustuvateks ja lahustumatuteks. Kuna nende funktsioon on erinev, peaks päevas tarbima mõlemat liiki kiudaineid sisaldavaid toiduaineid:

Kaer, rukis, oder, puuviljad, marjad, köögiviljad ja kaunviljad (herned, läätsed, oad) on head vees lahustuvate kiudainete allikad;

Täisteratooted (rukkileib, täisterasai, sepik, tangud, täisterahelbed, täisterariis) on head vees lahustumatute kiudainete allikad.

Päevas peab täiskasvanud inimene saama 25–35 g kiudaineid sõltuvalt päevasest energiavajadusest.

Kiudaineid pole üldse raske oma menüüsse lisada:

Osta poest ainult täisteraleiba ja sepikut. Jälgi sildilt toiduainete koostist.

Söö täisteraputrusid, täisterapastat ja täisterariisi.

Lisa lihahautistel palju köögivilju, ka herneid ja ube.

Tarbi 500 g köögivilju ja marju päevas.


Seedimisel meeldib rutiin ja rahu – kindlad kellajad toidukordadele hommikul, lõunaajal ja õhtul, vaheajad peaksid olema 3-4 tundi. Toidukordade vahel ei tohiks näksida. Portsjon peab olema mõistlik. Kui süüa liiga vähe, läheb kõht ruttu tühjaks, liiga suur ports on seedimisele raske. Oluline on ka rahulikult söömisele keskendumine.

Sarnased artiklid