Kiudaineid seedimisele ja südamele
Mai Maser, toitumisekspert
03.06.2014

Kiudained, mida saame peale teraviljade ka puu- ja köögiviljadest, küll ei seedu, ent kõhule, veresuhkru tasemele ja südame tervisele on need hädavajalikud. Suvine aed pakub selleks rohkesti võimalusi.

 

Igapäevased olulised energia andjad on süsivesikud, millest suure osa saame tärkliserikkast toidust, kuna tärklis on põhiline glükoosiallikas. Teistest süsivesikutest on tähtsal kohal kiudained. Kokku kindlustavad süsivesikud üle poole päevas vajaminevast energiast.

 

Ongi ballastained

Kiudaineid nimetati varem ballastaineteks, mis iseloomustab päris hästi seda, et neid seedeensüümid ei seedi ja nad viiakse kehast välja. Kiud on olemas kõigis taimsetes toiduainetes – puuviljades, marjades, köögiviljades (sealhulgas kaunviljades), seemnetes, pähklites ning teratoodetes.

Täisteratoodete kiude oleme harjunud rohkem hindama, hoopis vähem aga seda, et suure osa kiudainetest saame just puu- ja köögiviljadest ning marjadest.

Kiudained läbivad seedekulgla küll seedumata, kuid ometi seovad nad oma teekonnal vett ning mitmeid organismile mittevajalikke või kahjulikke aineid.

Kiudained jaotatakse vees lahustuvateks ning vees mittelahustuvateks nende erineva füsioloogilise toime tõttu.

 

Vees lahustuvad

Vees lahustuvad kiudained on pektiinid ja inuliin.

Pektiine leidub enamasti puu- ja kaunviljades ning marjades, samuti täisteratoodetes. Inuliini sisaldavad näiteks maapirn, mustjuur, sigur ja artišokk.

Vees lahustuvad kiudained

aeglustavad söömise järel glükoosi imendumist maost ja peensoolest, mille tulemusel glükoosihulk veres tõuseb aeglaselt ja organism saab uut energiat ühtlaselt, mistõttu näljatunne ei ole nii kiire tulema;

seovad nii toidust saadavat kui ka sapihapete kolesterooli ning viivad selle organismist koos väljaheitega välja.

Inuliin on oluline seedekulgla mikrofloorale, kuna annab energiat sooltes elavatele kasulikele bakteritele, soodustab nende arengut ja kasvamist ning aitab kaasa kaltsiumi ja magneesiumi imendumisele.

 

Loe edasi ajakirjast...

Sarnased artiklid