Kas väsimus või südamepuudulikkus?
Kodutohter
20.09.2021
Shutterstock

Paljud panevad südamepuudulikkuse tunnused halva enesetunde arvele, kuid on sümptomeid, mida ei tohiks eirata.

Südamepuudulikkuse sümptomid ei ole alati äratuntavad.

Südamepuudulikkus võib väsitada või põhjustada ärevust, vahel võivad olla jalad paistes. Kõige sagedasema vasaku vatsakese puudulikkuse peamised sümptomid on õhupuudus ja väsimus. Parempoolse rikke korral on tüüpiline sümptom turse, eriti pahkluudes ja jalgades. Mõnikord on sümptomid kerged ja ilmnevad ainult peale pingutust.

Sümptomid võivad olla ka väga ebamäärased ja ilmneda pikama aja jooksul, mis võib muuta diagnoosimise raskeks.
Südamepuudulikkus ei ole kunagi iseseisev haigus, vaid on mõne südamehaiguse tagajärg. Enamik juhtudest on tingitud pärgarterite haigusest, kõrgest vererõhust või südameklapi rikkest.

Kui vererõhku ei ravita aastaid või aastakümneid, hakkab see südant koormama. Südamelihas pakseneb aastatega ning hiljem venib ja muutub jäigaks, vähendades pumpamisvõimet.
Õhupuudus ja väsimus treeningu ajal võivad esialgu olla kerged.
Ülekaalulisus mõjutab oluliselt ka südamepuudulikkuse riski. Samuti võib see haiguse diagnoosimist edasi lükata.
Kui patsiendid on ülekaalulised, võib mõnikord olla raske ise öelda, kas hingamine ja väsimus on tingitud südamepuudulikkuse sümptomitest või kaasaskantavatest kilodest.
Ülekaalulistel patsientidel tasuks väsimuse ja õhupuuduse korral teha tundlik vereanalüüs, mis võimaldab välja selgitada, kas tegemist on südamepuudulikkusega. Kui testi tulemus on normaalne, tuleb põhjust otsida mujalt.
Südamepuudulikkus diagnoositakse lõpuks südame ultraheliga.
Südamepuudulikkusele peaks kindlasti jälile jõudma, kuna see on väga tõsine ja pöördumatu haigus.

Tervisliku eluviisiga saab südamepuudulikkust ja selle aluseks olevaid südamehaigusi suuresti ära hoida või vähemalt edasi lükata.
Selle alla käib kõva rasva vähendamine ja pehme rasva lisamine, soola vähendamine, kiudainerikas dieet, suitsetamisest loobumine, trenn ja rasvumise vältimine.
Oma vererõhku peaks teadma, sest kõrge vererõhk ei anna üldse tunda. Igapäevast liikumist ei tohi alahinnata, see on tõhus vahend südamhaiguste ennetamisel ka vanas eas.
 

Sarnased artiklid