Õnneks on Eesti sünnipäev keset talve. Sest nüüd, kus me kõik oleme juba külmast ja pimedusest surmani väsinud, toob 24. veebruaril toimuv presidendi vastuvõtt sellesse sünkjasse aega veidike värvi ja silmailu: vastuvõtule kutsutute paraad naelutab tuhanded inimesed teleekraanide ette ja peole kutsutud daamide kleidimood annab pärast jutuainet nädalateks.
Üks moeloojatest, kelle kätetööd seal vabariigi sünnipäevapeol näha saab, on Kristina Viirpalu, praegune valitsev Eesti moekuninganna, sügisesel Tallinn Fashion Weekil välja antud Kuldnõela uhke omanik. Tema kleidid paistavad teiste hulgast silma töös kasutatud parimate materjalide, hõrkude kaunistuste, õrnade kudumite, rikkalike tikandite ja julgete tegumoodide poolest.
Palun maha!
Kristina tunnistab, et kuigi presidendi vastuvõtu eelne aeg on moeloojatele tõesti veidi kiirem, on tegusatel tippkleiditootjatel käed tööd täis aasta ringi. "Suur osa meie individuaaltellimustest on pulmakleidid, ning kuna pulmi planeeritakse pikalt, teeme neid aasta läbi. Kui sinna kõrvale panna muud tellimused ning erinevatel moeüritustel osalevate kollektsioonide loomine, ei saagi öelda, et mõni periood aastas oleks meie jaoks vaiksem kui teine."
Äsja lõppenud 2017. aasta läks Kristina loodud moebrändi KV Couture ajalukku kui eriti laiahaardeline ja hullumeelselt intensiivne: Eestis sündinud luksuslikku kleidimoodi jõuti näidata muu hulgas sellistes disainimekades nagu Pariis ja New York ning ega eestimaise Kuldnõela kollektsioon vähem tööd ja hoolt nõudnud.
"Vahepeal oli küll selline tunne, et tahaks sellelt hullumeelselt maakeralt maha astuda. Aga kui järjekordne suurprojekt saab läbi ning kõik läheb jälle oma vanadesse rööbastesse, töötame rahulikult edasi," sõnab Kristina.
Teist maailmast ei leia
Pärast läbimurret maailma moelavadele võiks ju eeldada, et Kristina moemaja tootmismahud muudkui kasvavad ja varsti on võimalik tema kauneid kleite osta igast kaubamajast üle maailma. Aga võta näpust.
"Mainekad moeajakirjad avaldavad meie töödest fotosid ja oleme tõesti viimasel ajal palju tuntust juurde saanud," tõdeb Kristina. "Samas on see kahe otsaga asi: kui iga su kleit on ainueksemplar ja sa oma toodangut ei tiražeeri, siis polegi võimalik, et saaksid suureks müügihitiks."
Ühesõnaga on Kristina suutnud jääda kindlaks oma põhimõttele: iga tema kavandatud kleit on unikaaleksemplar ja teist samasugust maailmast ei leia. Seega ei saa tema kaubamärgi klientuur kunagi kasvada suuremaks, kui firma väike töötajaskond uut toodangut peale teha jõuab.
"Iga kleidi loomise juures pean ise kogu aeg kohal olema, algusest lõpuni. Kui suurendaksime oma töömahtu, siis peaksin lõpuks ennast kloonida laskma," naerab Kristina ja nendib, et ükskõik kui suur edu firmas ei ole väärt magamata öid ja tohutut närvipinget, mida suured projektid kaasa toovad. "Töötan praegu pigem selle nimel, et peaksime oma töömahtu hoopis vähendama. Teeksime rahulikult tellimusi ja võtaksime tööd ette täpselt nii palju, kui me teha jaksame."
Kristina pole kunagi kokku lugenud, mitu kleiti näiteks aastas tema käe all valmis saab. Kes tema loomingut on näinud, see teab, et tema kleitide tunnusmärk on käsitöö: kõik tikandid, pitsid ja pärliread on kleidile kantud käsitsi, ülima hoole ja täpsusega. "Ühe kleidi tegemiseks võib kuluda kuu või rohkem," märgib disainer.
Loe edasi ajakirjast...