Kuidas loobuda suitsetamisest?
Kodutohter
07.12.2022
Shutterstock

Mõnele on see lihtne, kuid mõnele pikk ja raske võitlus juurdunud harjumusega.

Meeles peab pidama, et lõpetada tasub alati, hoolimata varasematest ebaõnnestunud katsetest.

Ei kunagi enam, ütleb mõni ning lõpetab suitsetamise korrapealt. Põhjuseks võib olla näiteks lapse sünd. Samahästi võib motiiviks olla värske armumine või kolimine uude korterisse, kus keegi pole varem suitsetanud.

Loobumiseks pole ühte ja ainuõiget viisi. Mõnikord on suitsetamise sigaretihaaval vähendamine esimene samm õigel teel.
Edukas lõpetamine vajab tuge ratsionaalsusel põhinevast otsusest. Vali päev, mil oma harjumusega hüvasti jätta. Ole valmis tahtelahinguks kiusatuse ja otsuse vahel.
Professionaalsele abile lootmine suurendab eduvõimalust isegi neljakordselt. Aruta oma otsust arsti või õega. Kasuta veebipõhiseid detox-saite ja kaaslaste tuge. Taga ka enda lähiringi ja tutvusvõrgustiku toetus, rääkides neile oma otsusest ette.
Vabane õigeaegselt kogu oma suitsetamisvarustusest kodus, tööl ja autos. Võimaluse piires väldi suitsetavate inimeste seltskonda. Pea meeles, et alkohol ja isegi kohv põhjustavad sageli vastupandamatu vajaduse sigarettide järele.
Kui suitsutung tabab, vaata läbi suitsetamisest loobumise otsuse põhjused ja otsi selle asemele midagi muud. Mine kiirkõnnile. On tõestatud, et vaid viis minutit treeningut vähendab suitsetamistungi. On leitud, et mõtete ja tähelepanu keskendumine millelegi muule summutab kõige hullemad isud sageli vaid 5–10 minutiga.
Ole valmis võõrutusnähtudeks. Kui tubakas sisalduv nikotiin hakkab kehast väljuma, hakkavad enamikul pikaajaliselt suitsetajatel ilmnema võõrutusnähud. Sümptomite intensiivsus ja kestus on inimestel erinev. Mõned loobujad pääsevad sellest täiesti. Sümptomid on tavaliselt kõige tugevamad esimesel nädalal. Püüa mõelda sümptomitest positiivselt, sest need on märk sellest, et keha on hakanud ennast puhastama.
Paljud suitsetamisest loobujad saavad võõrutusnähtude korral abi erinevatest nikotiiniasendusravidest. Uuringute kohaselt võivad otsuse toetuseks võetud nikotiinitooted parimal juhul isegi kahekordistada suitsetamisest loobumise tõenäosust. Näiteks nikotiini suusprei võib olla tõhus abivahend suitsetamisest loobumisel.
Loobumine on pikaajalisele suitsetajale omaette tasu. Stressi juhtimine paraneb, nagu ka ööune kvaliteet. Hingus on värskem, nahk tunneb end paremini ja jõudlus paraneb.
Motivatsiooni saad tõsta, lubades endale näiteks esimese sigarettita aasta eest käegakatsutavat tasu. Kui oled suitsetanud 15 sigaretti päevas, oled aasta jooksul kogunud muude asjade jaoks üle 2700 euro. Muidugi võib mittesuitsetada ka kallimaid sigarette ja maksta endale suuremat preemiat.

Sarnased artiklid