Kuidas toita südant?

Foto: Shutterstock

 

Südame-veresoonkonnahaiguste ennetamiseks saame ise palju ära teha, kuna ligikaudu 50 protsenti meie igapäevastest valikutest mõjutab südame tervist. Tähtis on kehaline aktiivsus, tervislik toitumine ning südame turgutamine vajalike vitamiinide ja toidulisanditega. Millised vitamiinid ja toidulisandid on südame tervisele olulised, räägib lähemalt Südameapteegi proviisor Külli Teder.

 

 

Südame tervise eest hoolitsemine on tegelikult lihtne, kuid halbu harjumusi on raske murda.

“Ülemäärasest stressist ja suitsetamisest tuleks hoiduda, liikuda võiks regulaarselt ja toitumine peaks olema võimalikult tasakaalustatud,” soovitab proviisor Külli Teder. Toidulaual peaks olema rohkelt teravilju, puu- ja köögivilju, kiudaineid, kala, vähese rasvasisaldusega piimatooteid, pigem linnuliha ja väherasvast liha ning vähem keedusoola, suhkrut ning alkohoolseid jooke.

Proviisori sõnul näitavad erinevad uuringud seost keedusoola tarbimise ja vererõhu vahel. “Liiga palju soola tarbides tõuseb vererõhk ning soola tarbimist vähendades saab vererõhku paremini kontrolli all hoida. Samuti aitavad vererõhu langetamisele kaasa kaalium ja magneesium.”

 

Taimsed preparaadid

Apteegist on oma südame toetuseks soovitatav küsida vitamiine ja looduslikke tooteid, mis sisaldavad erinevaid bioaktiivseid aineid. Südame tervist toetavad preparaadid võiksid sisaldada selliseid ravimtaimi nagu viirpuu ja veiste-südamerohi, osal juhtudel sobivad ka hõlmikpuu ja küüslauk.

“Viirpuud sisaldavad preparaadid on südame veresooni laiendava, südametegevust korrastava ja vererõhku alandava toimega. Veiste-südamerohi on närvisüsteemi rahustava ja und soodustava toimega, kuid see toetab ka südame-veresoonkonna tööd. Seda soovitatakse kasutada ärevuse, südamekloppimise, aga mõningal määral ka kõrgenenud vererõhu korral,” selgitab Külli Teder.

Proviisori sõnul on mõlemad taimed koos palderjaniga olemas ka südametilkade koostises, mis võiks vanematel inimestel igaks juhuks kodus olemas olla.

 

E-, C- ja A-vitamiin

Südamele on head antioksüdantse toimega vitamiinid nagu A-, E-, C-vitamiin ja koensüüm Q10, sest süda on vabade radikaalide kahjustusele väga vastuvõtlik. Samuti on südame tervise hoidmisel väga olulised foolhape ning B6– ja B12-vitamiin.

“E-vitamiin aitab hoida skeleti-, südame- ja silelihaste struktuuri ning tagada nende igapäevast talitlust. See on vajalik vereringe normaalseks toimimiseks, punaste vereliblede tekkeks, aga ka meie keha immuunsüsteemi tõhususe suurendamiseks.

E-vitamiini leidub taimsetes õlides, seemnetes, pähklites, mandlites, kaeras, odras, porgandis.

Loe edasi ajakirjast…