Maile Grünberg, ikka teistest erinev
Tiiu Talvist
07.12.2015

 

Disainer ja sisekujundaja Maile Grünberg on otsekohene daam. Intervjuu tegemiseks kutsub ta mind oma Kadrioru koju, paneb köögilaua taha istuma ning pakub küpsist, kohvi ja head konjakit. "Seda, et ma oma külalistega ikka pitsikese konjakit võtan, teavad kõik minu sõbrad ja tuttavad," ütleb ta ja minul ei jää muud üle, kui see fakt teadmiseks võtta ning vooluga kaasa minna.

Enne kui jõuan midagi küsima hakata, haarab Maile ise härjal sarvist. "Ma ei oleks intervjuuga nõus olnud, kui eesti disainerid poleks praegu nii kehvas olukorras. Mõtlesin, et saan oma jutuga natuke inimestele meelde tuletada, et oleme ka olemas. Öeldakse küll, et eesti disain on väga eriline ja silmapaistev, aga tegelik olukord on selline, et meie tegemisi õieti kuskil ei kajastata. Alles oli näiteks Tallinnas Disainiöö, millest ajakirjanduses peaaegu ei räägitudki," tulistab ta. "Oleme kolleegidega seda asja arutanud ja arvame, et ajakirjanikud ei julgegi tõelisest disainist rääkida, sest see tundub neile liiga keeruline ja võõras teema. Räägitakse küll puukulpide ja rahvuslike patjade meistritest – see teema on ju tuttav –, aga päris disainist ja disainerite probleemidest süvitsi rääkida ei söanda keegi."

Jutt, et eesti disain on maailmakuulus, on tema sõnul samuti üks paras bluff. "Meie inimestel võib siin ju häid ideid olla, aga olukorras, kus meie tootmine on hävitatud ja me ei suuda toota üle kümne või olgu ka saja lambi, tooli või laua kuus, ei ole lootustki, et me kuhugi maailma murraks."

Maile teab, millest räägib. Aastate jooksul on ta isegi püüdnud organiseerida omadisainitud mööbli tootmist, kuid rohkem kui väikeseeriaid siinse tööstuse võimsus toota ei luba.

"Maailmas läbilöömiseks on vaja koguseid ja veel kord koguseid, minu meelest võib Eesti reaalselt müüa vaid piimapulbrit ja kalakonserve," põrutab ta emotsionaalselt ja tõdeb, et eesti disaineritel oleks kõige tõenäolisemalt võimalik maailma müüa vaid tootemarki. Sedagi siis, kui kõrval on piisavalt võimekas müügimeeskond, kui on õnne ja satud õigete inimeste peale, kes su ideedest huvitatud on.

Loe edasi ajakirjast...

Sarnased artiklid