12 küsimust proviisorile

Foto:

Kuidas kosutada kurnatud keha? Mida kasulikku saame kalaõlist? Mis aitab kaitsta magu ravimite kahjulike kõrvaltoimete eest? Kuidas ergutada vereringet? Mis annab parema une? Millega alandada kõrget kolesterooli? Nendele ja teistele lugejate küsimustele vastab Ülikooli Apteegi proviisor Piret Rand.

Organismi tugevdamine
1. Olen tihti väsinud, sest töö ja kogu pereelu on väga pingelised, kiirel ajal pole söömine esikohal. Septembris võtsin kuu aega polüvitamiine ja tundsin ennast paremini. Millal võib teha uue polüvitamiinikuuri? Või soovitate hoopis midagi looduslikku, mis annaks jõudu juurde? (42aastane naine)

Ei ole kindlat reeglit, kui tihti võib polüvitamiine tarvitada. Mina ise võtaksin vitamiine kaks korda aastas, aga ainult siis, kui selleks on mingi põhjus: kas olen väga väsinud või põdenud mingit haigust – et organismi tugevdada. Lihtsalt niisama, igaks juhuks, pole vitamiine tarvis võtta. Kui on vaja polüvitamiine tarvitada, siis ikka kuurina, näiteks kuu aega järjest.

Looduslikest toidulisanditest annavad energiat juurde näiteks ženšennipreparaadid. Ženšennil aga on üks puudus: see võib tõsta vererõhku ega sobi kõrge vererõhuga inimestele. Kellel aga on vererõhk korras või madal, võib organismi ženšenniga turgutada. Samuti kasutatakse energia saamiseks guaraanapreparaati, mis ei tõsta vererõhku. Kuidas neid tarvitada, saab lugeda kaasasolevalt infolehelt.

Küüslauk
2. Igal pool soovitatakse külmetushaiguste ärahoidmiseks küüslauku, aga ma ei talu selle maitset ega lõhna, ka maos on pärast paha. Tean, et müügil on küüslaugukapslid, kuid ma pole neid proovinud. Milline on nende toime, kas samasugune nagu küüslaugul?

Mõnele inimesele ebameeldivana tunduva lõhna annavad küüslaugule väävliühendid, mis on kapslitest välja võetud, et teha neid lõhnatuks.

On teada, et küüslauk tugevdab organismi, seda peetakse ka looduslikuks antibiootikumiks (mis on kahjulike bakterite, mitte viiruste vastu). Küüslaugul on muidki häid omadusi: langetab kolesterooli ning ühtlasi aitab seedida rasvast toitu. Sellepärast on kasulik küüslauku panna näiteks lihatoitudesse.

Loe edasi ajakirjast…