40+ mehe süda trennis

Foto: 123rf

Mees ei taha olla 40+, vaid ikka endiselt 40–. Teeb trenni edasi või hakkab üle pika aja taas ennast vormi ajama. Üks asi on lihased-liigesed-kõõlused. Aga kas ja kuidas süda kogu sellele valule vastu peab?

 

Südamearst Margus Viigimaa läheb Põhja-Eesti regionaalhaiglasse tööle tavaliselt jalgsi – koguni 3,1 kilomeetrit! Ta on professor, kuid mitte hajameelne professor, kellel auto lihtsalt ununeb garaaži.

“Nii on see peaaegu igal hommikul, kui ei pea päeval kuskile autoga edasi sõitma. Eks see jalgsi käimine aitabki mul vajalikud 10 000 sammu kätte saada,” ütleb 40+ ehk 58-aastane mees. “Mul on mobiiliäpp, mis kontrollib ja ühtlasi distsiplineerib mind. Vahel, kui olen välismaal konverentsil või kongressil, näitab mobiil, et ehk 5000 sammu tuli ära. Siis lähen kõnnin õhtul mõne kilomeetri juurde – muidu saab piinlikult vähe kokku. Aga on ka päevi, kus teen isegi 30 000 sammu, seega keskmiselt tuleb 10 000 kindlasti välja.”

Kui vähegi mahti, mängib Margus Viigimaa kaks-kolm korda nädalas tennist, olles seda teinud juba aastaid. “Väga tähtis on ka igapäevane liikumine oma töid-toiminguid tehes ehk olmeaktiivsus. See ei asenda küll tervisesporti, kuid tervistava lisakoormuse annab juba see, kui ei sõida liftiga, vaid lähed trepist. Tean meie haiglas paljusid kolleege, kes näiteks hommikul tööle tulles astuvad trepist üles kasvõi kümnendale korrusele. Mujal maailmas olen näinud palju hooneid, kus liftid on paigutatud kuskile nurga taha ning kõigepealt hakkavad silma trepid, mis lausa kutsuvad seal kõndima.”

 

Kusagil on ikka piir ees

Keskikka jõudvaid mehi, kes (taas) trenni teevad, on mitut masti. Südamearstina väsimatult liikumist propageerinud Margus Viigimaa tunneb rõõmu sellest, et ka üle neljakümneseid mehi, kes tervisesporti harrastavad, on küllalt palju ning õnneks tuleb neid üha juurde.

“Ühed, küll vähesed, on trenni teinud poisipõlvest peale; nad käivad ka (pool)maratone jooksmas ja suusatamas ning nende treeningukoormus on kogu aeg olnud peaaegu sama suur kui tippsportlastel. Niisuguste meestega on see häda, et nad kipuvad vahel üle pingutama, sest neid juhib võistlushasart: eelmine kord läbisin distantsi selle ja selle ajaga, nüüd aga tahan olla näiteks viis minutit kiirem.”

Ent isegi püsitreenitud kehale kerkib ette taluvuspiir, mille ületamine toob kaasa tervisehädasid, ka südamega, ning võib väga kurvalt lõppeda.

Loe edasi ajakirjast…