Päikesekaitse kolm sammast
Kodutohter
16.08.2022
Shutterstock

Päikesekiirguse arukas kasutamine tervise huvides ja kiirguse ultravioletse osa kahjuliku mõju nõrgendamine tugineb kolmele sambale.

1. Päikese käes viibimise aeg
Päikese käes viibimise aega tuleb piirata vastavalt oma naha tüübile. Keskpäevast (kella 11–15) päikesekiirgust tasub vältida.

2. Kaitsev riietus ja peakate
Päikesekiirguse eest kaitseb riietus, sealhulgas peakate. Ultraviolettkiirgus peegeldub rõivastelt osaliselt tagasi. Mida kergemad ja avaramad on rõivad, seda halvemini need kaitsevad ultraviolettkiirguse eest.
Nahaarstid hoiatavad supelkostüümide ja ujumispükste eest, mis lasevad ultraviolettkiiri läbi ning võimaldavad sel moel end üleni päevitada, kuid tegelikult jätavad niisugused rõivad ka kaetud osa kehast täielikult ilma päikesekaitseta.

3. Kaitsekreemide kasutamine
Päikesekaitsekreemide kasutamine takistab ultraviolettkiirguse jõudmist nahani. Tähtsuselt asetatakse need kaitsevahendite hulgas kolmandale kohale.
Kaitsekreeme vajavad kindlasti inimesed, kellel on õrn nahk ja kalduvus päikesepõletuseks; kelle naha päikesetundlikkus on suurenenud ravimite tarvitamise või kemikaalidega kokkupuutumise tõttu või kelle sugulastel on esinenud nahavähki.
Kreem, mille päikesekaitsefaktor on 15 või rohkem, blokeerib üle 92% nahapunetust tekitavast ultraviolettkiirgusest ja muudab seega päevitumise enamikule inimestele võimatuks.

Päikesepõletuse tohterdamine.
Nahapunetuse, -kipituse ja turse vähendamiseks võta sisse põletikuvastase toimega atsetüülsalitsüülhapet (aspiriini) kaks 0,5grammist tabletti iga kuue tunni tagant; kui aspiriini käepärast pole, sobib ka ibuprofeen või ketoprofeen.
Joo rohkesti vett või mineraalvett.
Jahuta kuumavat nahka veega (jahe kompress, dušš, suplemine päiksevarjulises kohas).
Pihusta kahjustatud nahale dekspantenooli aerosoolpreparaati või määrige dekspantenooli sisaldavat kreemi.

Artikli märksõnad: 

Sarnased artiklid