Puhkust öökullidele
Marika Vingissar
04.05.2016

 

Peaaegu kõigil inimestel on aeg-ajalt magama jäämisega raskusi ja uni katkendlik. Perearst Eha Tamleht räägib unetuse põhjustest ja tagajärgedest ning annab nõu, kuidas tagada võimalikult värskendav ja rahulik ööuni.

 

 

Õnnelikud on inimesed, kes suudavad muretult magada. Nemad võivad tõesti öelda, et hommik on õhtust targem. Pole midagi paremat, kui minna väsinuna voodisse, kus hoolimata päevastest probleemidest tuleb uni kohe, kui pea patja puudutab. Hommikul tunduvad eilsed probleemid juba tühised ning elu läheb edasi. Kahjuks on selliseid inimesi üha vähem – isegi tuttavate ringis kurdetakse sageli unetuse üle.

Unetus esineb inimestel erinevalt: ühel on raskusi magama jäämisega, teise uni on rahutu ja katkendlik, kolmas ärkab liiga vara. Kuna unetus on sümptom, mitte diagnoos, peaks otsima selle põhjuseid. Kahjuks on unehäiretel palju erinevaid allikaid.

Peaaegu kõigil inimestel on mingis eluetapis mööduvaid ja lühiajalisi unehäireid. "Ajutise uneaja vähenemise põhjused on erinevad," ütleb perearst Eha Tamleht. "Kuid sageli on selleks stress ja muretsemine, kohanemine mõne muutusega, suurenenud koormus või vastutus. Stressi korral on keha häiresüsteemid pidevas valvelolekus ja kogu organism ärksam. Paljud inimesed magavad seetõttu vähem."

Sageli möödub kohanemisega seotud uneaja vähenemine iseenesest – kui keha ja psüühika kohanemismehhanismid saavad vajaliku töö tehtud. "Selline lühiaegne unetus, mõnest päevast nädalani, on väga sage ja seda võib pidada normaalseks," kinnitab dr Tamleht. Sel juhul pole unetuse põhjuseks mingi haigus, vaid see on üks võimalik viis reageerida pinge- ja stressiseisunditele.

 

Uni ja muutused

Seega on meie uni otsekui tundlik mõõdik, mis reageerib paljudele elus toimuvatele muutustele.

Eha Tamleht arutleb: "Peetakse lausa enesestmõistetavaks, et unehäire all kannatavad inimesed, kelle unerütm töö tõttu muutub: kellel on vahetustega või muutuva graafikuga töö või öötöö. Kui selline töö kestab aastaid, ei pruugi normaalne unerežiim enam taastuda."

Kuid tihti on unetuse põhjustajateks kehalised ja vaimsed häired. "Sellisel juhul peab unetusest vabanemiseks ravima esmalt unetust põhjustavat haigust. Kui unetus jääb püsima peale haiguse paranemist, võivad olla põhjuseks juba kujunenud unetust alles hoidvad asjaolud."

Loe edasi ajakirjast...

Sarnased artiklid