Luba vahelduseks menüüsse sojauba

Foto: Shutterstock

 

Soja on väga toitev kaunvili, mis sisaldab rohkem valku kui herned ja oad. Eriliseks teeb soja see, et ta sobib ka üleminekuea vaevuste leevendamiseks.

 

 

Valgurikast soja kasvatatakse kõige rohkem Ameerika Ühendriikides, Hiinas ja Brasiilias. Enamik sorte on sooja- ja niiskusnõudlikud ning pika kasvuajaga. Varajased sordid võivad valmida ka Eestis, kuid üldiselt sojat imporditakse ning ta on meile võõramaine toiduaine. Mõnes allikas kirjeldatakse teda ka teraviljana.

Oma struktuurilt on sojavalgud lähedasimad loomsele valgule, kuna selles on 18 aminohapet 20-st. Hinnatud on soja lüsiinisisaldus, mida teraviljades on piiratult, ning see teeb soja heaks lisaks teraviljatoitudele. Võrreldes sojajahuga on sojaubades 3–5 korda vähem süsivesikuid ja rasvu ning seetõttu erineb ka nende energiasisaldus: keedetud oad annavad umbes 150 kilokalorit, sojajahu aga 400 kilokalori ümber.

 

Vähendab kolesteroolisisaldust

Sojaubades sisalduv rasv on kolesteroolivaba väärtuslik õli, mis on sarnane oliiviõliga – selles on väike küllastunud rasvhapete ja suur oleiinhappe sisaldus ning suhteliselt hea asendamatute rasvhapete – linooli ja alfalinoleenhappe – vahekord. Alfalinoleenhappe sisaldus sojas aitab kaasa luude tugevusele, soodustades kaltsiumi jäämist luudesse. Õlis leidub rohkesti letsitiini, mille vaegus toidus võib põhjustada rasvumise kiirenemist ja kolesteroolisisalduse suurenemist, aga ka mälu ja ajutöö probleeme.

Peale selle on sojas seedimisele hädavajalikku kiudainet, mis vähendab kolesteroolisisaldust ülemäärase kolesteroolisisaldusega inimestel.

Mineraalainetest on sojas kaaliumi, kaltsiumi, rauda, magneesiumi, fosforit, mangaani, fluori ja joodi. Arvatakse, et sojas olevast rauast omastab organism üle poole, kuna seal on see enamasti valguga seotud kujul, heemse rauana. C-vitamiini-rikaste toiduainete lisamine toidukordadele parandab taimse raua omastamist. Hinnatud vitamiinidest on sojas B6-vitamiini, mis toetab punaseid vererakke ja ainevahetust, ning B1-vitamiini, mis toetab kesknärvisüsteemi ja südametegevust.

Loe edasi ajakirjast…