Päikest eksootilistest viljadest
Mai Maser, toitumisteadlane
06.01.2016

 

Kõige tervislikumad on muidugi kodumaised puuviljad, kuid vahelduseks võib proovida ka lõunamaiseid, sest kõigist puuviljadest saame turgutavaid toitaineid. Talvel kuluvad need eriti marjaks ära.

 

 

Kunagi varem pole meil poes ka talvel müügil olnud nii suures valikus puuvilju kui praegu. Igast puuviljast saame vitamiine, mineraalaineid ning taimseid toitaineid, mis annavad energiat ja jaksu haigustega hakkama saamiseks. Kõik puuviljad sisaldavad puuviljasuhkrut ehk fruktoosi, mistõttu maitsva kraamiga liialdades võime saada ülearu palju energiat.

 

Toidulauale iga päev

Toidusoovituste põhjal peaksid puuviljad meie menüüs olema kogu aeg ning päevas oleks vaja süüa 200–300 g puhastatud puuvilju või juua 1 klaas täismahla.

Puuviljades leidub mineraalainetest eriti rohkesti kaaliumi, mõni annab päris palju rauda (füüsal, viinamari, ploom, aprikoos). Hea on see, et sageli aitavad puuviljad imenduda teistest söökidest saadud toitainetel. Näiteks raua omastamist parandavad tsitruselised ja nendest valmistatud mahlad, eriti greibimahl, samuti õunad ja ploomid.

Puuviljad on eriti rikkad C-vitamiini poolest, samuti sisaldavad need B6-vitamiini, pantoteen- ja foolhapet ning nn iluvitamiin biotiini, mida on vaja naha ja juuste heaks terviseks. Foolhappe poolest on eriti rikkad greip, mandariin, sidrun ja ananass (viimane pole küll puuvili). A-vitamiini annavad rohkesti nektariin, füüsal, ploom ja virsik.

 

Erksa värviga on etemad

Soovitatav on valida võimalikult erksa värviga puuvilju või nende mahlu. Taimede pigmendid flavonoidid on looduslikud antioksüdandid, mis kaitsevad organismi vabade radikaalide kahjuliku toime eest ja mõjuvad seetõttu ennetavalt südame-veresoonkonnahaiguste ning mõnd liiki vähkkasvajate vastu. Mida eredavärvilisem puuvili on, seda rohkem sisaldab see flavonoide.

Loe edasi ajakirjast...

Sarnased artiklid