Riskifaktorid, mis soodustavad osteoporoosi teket
Kodutohter
16.03.2021
Shutterstock

Kaltsium on luude kõige olulisem mineraal. Kaltsiumipuuduse korral organismis luud hõrenevad ning hakkavad kergemini murduma.

Vanus. Vananemisega käib kaasas luu- ja lihasmassi vähenemine ning kollageeni süntees langeb. Kõik teavad, et kollageeni vähesusest muutub nahk õhemaks ja kortsulisemaks. Täpselt samasugused muutused toimuvad ka luukoes – luude tugevus väheneb järk-järgult ning haiguse lõpuks mõni luu murdub.

Varajane menopaus. Naistel on igas vanuses luud õrnemad ja hapramad kui meestel. Risk haigestuda osteoporoosi suureneb järsult menopausi saabudes, mil luude ainevahetus häirub östrogeenide (naissuguhormooni) defitsiidi tõttu. Organism vajab östrogeeni, et reguleerida luukoe ainevahetust ning pidurdada luukudet lagundavate rakkude tegevust.

Luutiheduse vähenemine. Luutiheduse mõõtmine on tänapäeval üks parimaid luukvaliteedi hindamise ja võimalike luumurdude ennustamise võimalusi.

Luumurrud. Luumurru, eriti reieluukaela murru esinemine perekonnas näitab pärilikku eelsoodumust luukoe haiguste tekkeks. Varasem olulise traumata luumurd näitab luukoe halba kvaliteeti ning risk saada uus luumurd on mitmekordne.

Kroonilised haigused (reumatoidartriit, I-tüübi diabeet, maksa- ja neeruhaigused). Põhjustavad häireid luukoe ainevahetuses või halvendavad luukoe kvaliteeti.

Glükokortikoidid. Mõjuvad halvasti, eriti pikaaegsel kasutamisel.

Kaltsiumi vähene tarvitamine. Kaltsium on luude kõige olulisem mineraal. Kaltsiumipuuduse korral organismis luud hõrenevad ning hakkavad kergemini murduma; hambad kaotavad tugevuse ja hakkavad lagunema; küüned ja juuksed muutuvad hapraks.

D-vitamiini puudus. D-vitamiin kindlustab kaltsiumi imendumise seedekulglast ja on hädavajalik luukoe mineraliseerumisel. D-vitamiinil on ka positiivne efekt lihaste tugevuse tagamisel ning seeläbi väheneb vanematel inimestel kukkumisrisk.

Vähene füüsiline koormus. Tubane ja väheliikuv eluviis suurendab luude lagunemise kiirust. On kindlaks tehtud, et liikumine aitab luumassi suurendada. Ka vanemas eas, kui osteoporoos on juba tekkinud, aitab liikumine selle arengut pidurdada, aeglustades luukadu ja parandades luude toitumist.

Suitsetamine. Enam kui 10 sigaretti päevas vähendab kaltsiumi imendumist.

Alkoholism. Vähendab kaltsiumi imendumist, suurendab selle eritumist neerude kaudu.

Halb nägemine. Suurendab kukkumisriski (näiteks inimene ei märka maas asuvaid esemeid).

Tasakaaluhäired, samuti ravimid ja haigused, mis neid põhjustavad – suurendavad kukkumiste riski.

Sarnased artiklid