Seljavaluta suvesse
Tekst Üllar Ende
12.05.2011

Kui kohtleme selga sõbralikult, on väiksem võimalus, et ta peab protestiks valutama. Mida sitkem on selg, seda paremini ta pingele vastu paneb.
Seljavalu põhjuseks ei pruugi sugugi olla mõni haigus või vigastus, vaid enamasti tekib see lihaste, kõõluste, sidemete või lülisamba ülekoormusest. Seetõttu saame ise üsna palju ära teha, et selg streikima ei hakkaks.

Korsett paelteta pingule
Seljavalude vastu soovitatakse ikka tugevdada lihaskorsetti.
"Lülisammast katab ja hoiab vajalikus asendis lihaskorsett, mille tugevus, elastsus ja vastupidavus sõltuvad meist endist. Lihaseid on vaja korrapäraselt treenida sellepärast, et need suudaksid taluda kehalist koormust, mida selg peab taluma. Lihased peavad hoidma keha õiges asendis, aga kui need on nõrgad, siis nad seda ei suuda ja lähevad pingesse. Nii võib seljavalu sageli olla tingitud just halvast lihastoonusest. Kui lülisammas ei ole õiges asendis, tekivad pikapeale rühihäired, mis põhjustavad omakorda seljavalu," selgitab Haapsalu Neuroloogilise Rehabilitatsioonikeskuse neuroloog-taastusarst Vaike Kabel.

"Kindlasti on vaja treenida ka nõrku kõhulihaseid, sest need kahjustavad rühti rohkemgi kui nõrgad seljalihased. Kui kõhulihased on nõrgad, muutub selgroo asend, mille tõttu väsivad lihased kiiremini ja selg võib hakata valutama."

Võimlen, kõnnin ja ujun
Vähemalt need kolm sõna peaks iga seljavalu põlgav inimene endale kõrva taha kirjutama.

"Selleks, et selg ei oleks nõrk, tuleb teha võimlemisharjutusi, mis tugevdavad lihaskorsetti," soovitab dr Kabel kõigepealt. "Kasulikud on ka venitusharjutused, mis aitavad lihaskorsetti tasakaalustada: see tähendab, et mõlemal pool selgroogu võrdselt lihaseid pingutades saaksime nendele ühesuguse toonuse. Kui selle saavutame, on seljavalu tekke võimalus väiksem."

Taastusarst soovitab kindlasti käia kas või iga päev väljas kõndimas, eriti tõhusalt treenib lihaskorsetti kepikõnd. Sel juhul tuleb kindlasti nii enne kui ka pärast käimist teha venitusharjutusi, et lihaspingest ei tekiks valu. Kui on (olnud) seljaga probleeme, siis trennijooksu on mõistlik teha pehmel pinnasel, et selga mitte põrutada. Samuti pole nõrgale või haigele seljale head kõikvõimalikud hüpped.

"Lihaskorseti tugevdamiseks nii tervetele kui ka seljaprobleemidega inimestele sobib väga hästi ujumine, eriti selili, sest kõhuli ujudes hoiab enamik pead üleval. Selline ebaloomulik asend võib põhjustada seljalihastes pingeid ja sellega nende valu(likkust).

Kellel on võimalus, võiks käia vesiaeroobikas - ka see tugevdab selga."

Loe edasi ajakirjast...

Sarnased artiklid